menu
DajemyRadę.pl / 7 rad dla podróżujących kamperem

7 rad dla podróżujących kamperem

Samochód Podróże

Cenisz niezależność? Nie lubisz szukać wolnych miejsc w hotelach ani nie chcesz jeść o wyznaczonych porach? Chcesz spontanicznie zmieniać trasę podróży? Wybierz się na wakacje kamperem. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać zanim wyruszysz.

Zwykłe prawo jazdy

Jeśli masz prawo jazdy kategorii „B”, możesz prowadzić kampera o masie do 3,5 tony. Pamiętaj, że taki pojazd rozmiarami i zachowaniem na drodze przypomina samochód dostawczy. Zanim ruszysz w drogę, sprawdź, jak się nim kieruje!

​Nowy lub używany  

Chciałbyś jechać swoim? To niestety spory koszt. Za auta mające więcej niż 20 lat trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł. Ceny tych, które dopiero zjechały z taśmy produkcyjnej, wahają się od 120 do nawet 300 tys. zł. Tyle zapłacisz za pojazdy dwuosiowe, o masie do 3,5t i długości poniżej 7,5 m. Nie ma górnej granicy cenowej, jeśli marzysz o dobrym wyposażeniu. 

​Wynajem kampera

Możesz wypożyczyć pojazd, choć to też nie jest tanie. Doba kosztuje więcej niż nocleg czteroosobowej rodziny w hotelu ze śniadaniem. Dlatego opłaca się podróżować zawsze z kompletem pasażerów, co zmniejsza koszty.
Ceny wynajmu kamperów różnią się w zależności od pory roku i tego, jakie auto wybierzesz. Zimą to od 200 do 600 zł za dobę. Od maja do września nawet od 500 złotych. Może więc lepiej zrezygnować z wakacyjnego wyjazdu, a wyruszyć poza sezonem. Wówczas również tanieją kempingi!

To nie wszystkie wydatki w wypożyczalni. Przygotuj się na kaucję i opłatę serwisową. Ta pierwsza wynosi średnio ok. 3 000 - 4 000 zł, a druga - od 300 od 600 zł. Nie rezygnuj z serwisu. To we wszystkich wydatkach niewiele, a poza przeglądem wypożyczalnia przygotuje Ci część mieszkalną. W cenie serwisu masz czyszczenie i napełnienie zbiorników wody, gazu, sanityzację toalety. Pojazd dostaniesz też z pełnym zbiornikiem paliwa i taki musisz oddać.

Wraz z kluczykami otrzymasz dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym oraz polisę OC. Nie wypożyczaj pojazdu, w którym termin ważności badania wypada zaraz po Twoim planowanym powrocie. Lepiej mieć większy margines! Zapytaj o dodatkowe ubezpieczenie Assitance i NNW. Jeśli wypożyczalnia ich nie oferuje, możesz kupić Assitance na swoją podróż u dowolnego ubezpieczyciela, innego niż wystawca OC. 

Opłata serwisowa przy wypożyczeniu kampera obejmuje:

  • Przegląd techniczny i mycie zewnętrzne pojazdu
  • Uzupełnienie płynów eksploatacyjnych
  • Napełnienie lub wymianę butli z gazem
  • Przygotowanie toalety chemicznej
  • Specjalny płyn do toalety chemicznej i 1-2 rolki papieru toaletowego
  • Opróżnienie zbiornika z brudną wodą
  • Napełnienie zbiornika z czystą wodą
  • Podstawowe szkolenie z zakresu obsługi

​Zanim wyrusz w drogę

Dopytaj w wypożyczalni jak go obsługiwać. Podstawowe wyposażenie każdego kampera to kuchenka gazowa, lodówka zasilana z sieci 230 V i z akumulatora 12V oraz gazem, zlewozmywak, mała łazienka z prysznicem, toaleta chemiczna i 4-6 miejsc do spania.
Musisz wiedzieć, jak podłączyć auto do zewnętrznej sieci elektrycznej oraz wodociągowej, jak napełniać zbiornik na wodę do łazienki i zlewozmywaka oraz jak obsłużyć bojler do gorącej wody. Zapytaj, jak i kiedy korzystać z kuchenki gazowej i wylewać brudną wodę oraz jak opróżniać toaletę na postojach. Kamperowcy nazywają to „wyprowadzaniem kota”. Dowiedz się też, jak obsługiwać lodówkę na gaz oraz ogrzewanie i klimatyzację w części pasażerskiej. Sprawdź, gdzie jest umieszczony dodatkowy akumulator zasilający urządzenia elektryczne w części mieszkalnej i czy jest naładowany. W niektórych autach pomagają w tym też panele słoneczne.

Gaz płynny w kamperze to paliwo do ogrzewania części mieszkalnej i podgrzewania wody. Służy też do gotowania na kuchence gazowej oraz zasilania lodówki. Najczęściej na wyposażeniu kampera jest jedna lub dwie 11kg butle. Nowsze auta mają zintegrowane zbiorniki na gaz o większej pojemności. Za ok. 50 zł możesz wypożyczyć dodatkową butlę z gazem. Pamiętaj, że w różnych krajach używa się innych butli niż u nas, np. w Hiszpanii i Portugalii. Mają one inny system podłączenia. Potrzebujesz do nich specjalnego zaworu i przejściówki, tzw. kamperfitu.
Cena nowej butli zagranicą to ok. 30 euro, wymiana 10-12 € a napełnienie 20 €.

Niezbędne wyposażenie

Sprawdź, czy wraz z autem i dokumentami otrzymałeś wszystkie przewody połączeniowe, korbę, maszty, paski, szpilki lub śledzie od zewnętrznej rolety. Na wyposażeniu musisz też mieć kliny najazdowe, które służą do poziomowania kampera na postoju. Przyda Ci się długi, najlepiej 10-metrowy przedłużacz w podwójnej izolacji, do podłączenia do sieci 230V. Potrzebujesz również gumowego węża z kompletem końcówek do różnych kranów (1/4, ½, ¾ cala) lub zwykłą plastikową konewkę do napełniania zbiornika wodą. Na zewnętrzny tylni bagażnik rowerowy musisz mieć specjalną kwadratową tablicę ostrzegawczą, w ukośne białe i czerwone pasy. Zabierz też nieduży plastikowy kanister lub baniak o poj. 5 - 10 l na wodę do picia i gotowania. Przed uruchomieniem bojlera sprawdź, czy jest napełniony wodą, żeby nie podgrzewać w nim powietrza. Grozi to uszkodzeniem instalacji elektrycznej a nawet pożarem.

W wypożyczalni kamperów zapytaj o dodatkowe wyposażenie, które przyda się w podróży, np. zestaw mebli kempingowych. Średnia cena ich wypożyczenia to 120 zł na wyjazd lub 2 tygodnie. Możesz też pożyczyć komplet pościeli i naczyń oraz zestaw lekkich garnków. Koszt pościeli wynosi od 20 zł na osobę. Naczynia wybierz z tworzywa np. melaminy.

​Podczas jazdy kamperem

Zanim ruszysz w drogę zamknij zawory gazu przy kuchence i piecu do ogrzewania. Przepisy różnią się w zależności od kraju. Bądź jednak przygotowany na kontrolę policji lub obsługi przepraw promowych, czy nie używasz gazu w trakcie jazdy. Możesz za to korzystać w drodze z toalety.
Jeśli wybierasz się za granicę wiedz, że nie zawsze możesz nocować w kamperze poza kempingami lub wyznaczonymi parkingami. W niektórych krajach nocny postój zabroniony jest nawet na miejscach przeznaczonych dla autokarów. Lokalne przepisy regulują to różnie, dlatego tak zaplanuj trasę i miejsca postoju, by nie mieć potem problemów.

Dajemy radę:

​Unikaj parkingów wspólnych dla aut osobowych i autokarów, z automatycznymi bramkami na wjeździe. Czujnik na bramce sprawdza wysokość pojazdu i automat pobiera opłatę za kampera jak za autobus. Nie wjeżdżaj do centrów starych, zabytkowych miasteczek, zwłaszcza na południu Europy, jeśli nie chcesz narazić się na trudności z manewrowaniem i znalezieniem miejsca do parkowania.

DajemyRadę.pl