menu
DajemyRadę.pl / Biegaj na zdrowie

Biegaj na zdrowie

Bieganie jest banalnie proste. Przecież to takie szybsze chodzenie, energiczne przebieranie nogami połączone z machaniem rękami. Poza tym większość z nas biega: do szkoły, do autobusu (lub za autobusem), do pracy, po sklepach… O co więc chodzi? Jeśli nie wiemy o co chodzi, to chodzi o zdrowie, komfort i bezpieczeństwo. Chodźmy pobiegać!

​Jak zacząć?

Na początku zadbaj, by znaleźć motywację do biegania. Następnie zrób szczegółowy plan treningowy. To pozwoli na usystematyzowanie treningów i zapobieganie kontuzjom. A dalej są już same korzyści: regularne uprawianie tego sportu pozwala poprawić i utrzymać dobrą figurę i kondycję, ale też znacznie zmniejsza ryzyko zapadnięcia na różne choroby. 

Z doktorem Narcyzem Sadłoniem, specjalistą rehabilitacji medycznej, rozmawiamy o tym, jak należy przygotować swój organizm do biegania i jakie błędy najczęściej popełniają początkujący biegacze.

Narcyz Sadłoń
Narcyz Sadłoń
Specjalista rehabilitacji medycznej

A.P. ​Jak powinniśmy zadbać o własne bezpieczeństwo, gdy zaczynamy amatorsko uprawiać biegi? Co robić, by nie doszło do kontuzji? Czy wystarczą dobre buty i zwykła rozgrzewka?

N.S. ​Najwięcej urazów i problemów zdrowotnych zdarza się wówczas, gdy od naszego organizmu wymagamy więcej, niż może nam dać. Każdy rodzaj sportu powoduje występowanie specyficznych obciążeń. Zawsze jest to zjawisko bardziej intensywne niż nasze dotychczasowe, spoczynkowe funkcjonowanie. Jeżeli rozpoczynamy amatorskie uprawianie sportu, powinniśmy pamiętać, że nasze mięśnie, kości, stawy i każdy element organizmu nie jest przyzwyczajony (zaadoptowany) do wysiłku fizycznego. Proces przygotowania będzie wymagał czasu i powinien być indywidualnie dopasowany. Indywidualnego dopasowania potrzebują również nasze stopy. Nie wystarczy włożyć jakiekolwiek buty, bo to droga do szybkiej kontuzji. Każdorazowo przed rozpoczęciem treningu niezbędna jest rozgrzewka, która w sposób istotny zmniejsza ryzyko kontuzji. Jeżeli spróbować odpowiedzieć na pytanie o bezpieczeństwo uprawiania sportu amatorskiego w najszerszy sposób, należy wskazać, że powinniśmy podchodzić do sprawy indywidualnie i długodystansowo, czyli nie spiesząc się do sukcesów sportowych, ale doceniając osiągnięcia psychofizyczne zachodzące w naszym organizmie każdego dnia.

A.P. ​Czy oceniając stan naszego organizmu powinniśmy ufać sobie czy lepiej jednak iść do lekarza? Jakie badania należy przeprowadzić przed rozpoczęciem treningów? Czy wystarczy wizyta u lekarza internisty czy też należy udać się do konkretnych specjalistów? 

N.S. ​Największa liczba nagłych śmierci u biegaczy dotyczyła stosunkowo młodych osób, które próbowały osiągnąć swoją „życiówkę” w maratonie. W wielu przypadkach stwierdzano nierozpoznaną wcześniej wadę mięśnia sercowego. Czy ufać wyłącznie sobie? Powyższe zdanie będzie chyba dobrą podpowiedzią. Jeżeli chcemy rozpocząć trening biegowy, warto jest poddać się ocenie lekarskiej. W zakresie podstawowej oceny odpowiednią osobą jest lekarz rodzinny (lekarz internista, lekarz pierwszego kontaktu). W sytuacji stwierdzenia nieprawidłowości lub rodzinnego obciążenia chorobami układu krążenia, będzie potrafił skierować nas na właściwe badania oraz do odpowiedniego specjalisty. Podobnie zakres badań niezbędnych do oceny naszych możliwości biegowych i obciążenia treningiem, powinien pomóc nam ustalić lekarz internista. Nie wszyscy lekarze będą potrafili sprostać temu zadaniu, dlatego można skorzystać z proponowanego przez PZU Zdrowie pakietu badań dla biegaczy, a następnie udać się na konsultację do kardiologa, a to już z całą pewnością wystarczający zakres postępowania, aby stwierdzić, czy nie jesteśmy obciążeni chorobami zagrażającymi naszemu zdrowiu podczas uprawiania sportu.

A.P. ​W maratonie startują ludzie w różnym wieku. Czy biegać możemy do późnej starości z korzyścią dla naszego zdrowia?

N.S. ​Jeżeli w badaniach podstawowych i specjalistycznych nie stwierdzono u nas zaburzeń anatomicznych lub nieprawidłowości czynnościowych organizmu, możemy przyjąć, że nie ma dla nas przeciwwskazań do uprawiania sportu. Powinniśmy nawet żyć z przekonaniem, że uprawianie sportu przez całe życie jest najlepszą gwarancją zachowania zdrowia zgodnie z powszechną maksymą – sport to zdrowie. Obok badań i oceny naszego organizmu jest jeszcze wiele innych czynników, których nie powinniśmy bagatelizować. Nieodpowiedni trening, ignorowanie drobnych urazów, zaniedbywanie rozgrzewki, funkcjonowanie z przewlekłymi infekcjami górnych dróg oddechowych itp. mogą prowadzić do powstawania nieprawidłowości i zaburzeń w naszym organizmie pod wpływem podejmowanej aktywności ruchowej. Wówczas będziemy raczej zmierzali do potwierdzenia prawdziwości stwierdzenia – przez sport do kalectwa. Jeżeli wysiłek fizyczny dopasujemy do swoich możliwości psychofizycznych, będziemy prowadzili indywidualny trening oraz zawsze pamiętali o niezbędnej ilości odpoczynku, możemy biegać do końca naszych dni z przekonaniem, że gdybyśmy nie biegali, nasze życie byłoby i krótsze i mniej atrakcyjne.

​Dla pasjonatów biegania

Portal PZU Zdrowie jest wsparciem dla wszystkich, którzy już biegają lub mają w planach uprawianie tego sportu. Nie jest to serwis tylko dla biegowych profesjonalistów, ale dla wszystkich, którzy do biegania podchodzą poważnie, kompleksowo i wiedzą, że jest to duże obciążenie dla organizmu, więc odpowiednie przygotowanie do treningów jest kluczem do sukcesu. Biegacze otrzymają dostęp do programu PZU Zdrowie na trzech poziomach zaawansowania. Można z niego korzystać jako:

  • niezarejestrowany użytkownik,
  • zarejestrowany użytkownik, 
  • osoba posiadająca abonament.
11149

osób ukończyło tegoroczny 9. PZU Półmaraton Warszawski. To rekordowy wynik!

W zależności od poziomu dostępu wykonać można badania lekarskie skierowane do biegaczy. Są one realizowane w klinikach o najwyższych standardach jakości w sześciu miastach w Polsce. Znajdziemy tu też unikatowe porady specjalistów w dziedzinie biegania. Dodatkowo otrzymamy dostęp do najlepszego planu treningowego i cyklicznych indywidualnych videoczatów z lekarzami różnych specjalności. 

Dodatkowo zyskujemy możliwość skorzystania z wizyt u lekarzy 16 specjalizacji (w tym dietetyka) w 1000 placówkach medycznych na terenie całego kraju. Specjalna dedykowana infolinia 801 405 905 zapewni nam dostęp do wybranego specjalisty w ciągu 5 dni.

Program PZU Zdrowie, to proste rozwiązanie, aby w każdym miejscu, w którym trenujemy czuć się bezpiecznie i komfortowo podczas treningów. Biegnijmy więc po zdrowie!

Rozmawiała Anna Puchalska

DajemyRadę.pl