menu
DajemyRadę.pl / Bieganie i joga w służbie kręgosłupa

Bieganie i joga w służbie kręgosłupa

Zdrowie i Życie

W jaki sposób bezpiecznie ćwiczyć, by zadbać o kręgosłup i zapewnić mu dobrą kondycję na lata?

Dotychczas nie było publikacji na temat konkretnego wpływu ćwiczeń fizycznych na stan kręgosłupa. Dość intuicyjnie zakładano, że niektóre aktywności mogą wpływać na nasz kręgosłup pozytywnie, a inne negatywnie. Ponadto niektórzy naukowcy głosili teorię, że forma metabolizmu związana z procesem wzrostu i regeneracji tkanek jest zbyt powolna, aby aktywność fizyczna miała szanse sprzyjać przewadze tych przemian w organizmie nad procesami rozkładu. 

dr n. med. Mariusz Głowacki
dr n. med. Mariusz Głowacki
specjalista neurochirurgii i neurotraumatologii z Centrum Medycznego Gamma

Bieganie i marsz

W tym roku ukazały się nowe artykuły, które dają jednak inny pogląd na profilaktykę i leczenie schorzeń kręgosłupa. Według najnowszych badań opublikowanych na łamach „Nature”, okazuje się, że umiarkowane bieganie i marsz w statycznej pozycji wpływa korzystnie na kondycję dysków.

- U osób regularnie biegających stwierdzono lepsze uwodnienie dysków oraz lepsze parametry biomechaniczne i biochemiczne całego kręgosłupa – mówi dr n. med. Mariusz Głowacki, specjalista neurochirurgii i neurotraumatologii z Centrum Medycznego Gamma. - Myślę, że publikacja „Nature” może być zachętą do wprowadzania aktywności w formie biegania do osób mających problem z kręgosłupem – dodaje. 

Joga a rehabilitacja

Dodatkowo w 2017 r. pojawiły się mediach komunikaty dotyczące rehabilitacji i tego co możemy zrobić, aby poprawić sytuację funkcjonowania kręgosłupa również w warunkach chorobowych.

- Okazało się, że ćwiczenia związane z jogą bardzo pozytywnie wpływają na kręgosłup i tu również naukowcy pokazali konkretne badania i dowody – mówi dr n. med. Mariusz Głowacki. – Już wcześniej w rehabilitacji z dobrymi efektami wykorzystywano niektóre ćwiczenia z jogi i dziś możemy z większą pewnością zachęcać do uprawiania tej aktywności – podkreśla. 

Jak troszczyć się o kręgosłup w pracy?

- Pracując w biurze zmieniajmy co pół godziny pozycję, wstawajmy rozmawiając przez telefon komórkowy i ustawmy drukarkę daleko od biurka – mówi dr n. med. Mariusz Głowacki. - Ponadto monitor powinien być na wysokości naszego wzroku, aby nie pochylać się za bardzo w dół – dodaje.

O AUTORZE:

dr n. med. Mariusz Głowacki - specjalista neurochirurgii i neurotraumatologii, absolwent Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu w 1998 r., w 2003 r. uzyskał stopień doktora nauk medycznych na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Odbył liczne międzynarodowe szkolenia. Jest członkiem władz Polskiego Towarzystwa Chirurgii Kręgosłupa oraz wielu prestiżowych, międzynarodowych organizacji zajmujących się leczeniem kręgosłupa, m.in. AOSpine i NASS. Odbył certyfikowane szkolenia m.in. w Stanach Zjednoczonych, Szwecji, Austrii, Niemczech, Belgii, Grecji i we Francji. Przyjmuje w placówce należącej do PZU Zdrowie SA – Centrum Medycznym Gamma, przy ulicy Broniewskiego 3 w Warszawie.

DajemyRadę.pl