menu
DajemyRadę.pl / Jak zacząć ćwiczyć na siłowni?

Jak zacząć ćwiczyć na siłowni?

Zdrowie i Życie

To pytanie zadaje sobie wiele osób zanim zacznie przygodę z siłownią. Najmniej zmotywowani rezygnują już na tym etapie, czyli jeszcze zanim podejmą jakikolwiek wysiłek. Strach, obawa przed innymi (i ich oceną) w klubie fitness może przechylić szalę motywacji w drugą stronę i skutecznie zniechęcić. Jeśli jednak ktoś już trafi do klubu fitness i podejmuje wyzwanie by coś zmienić w swoim życiu, to na co powinien zwrócić uwagę?

Nigdy nie jest za późno, by zacząć ćwiczyć i każda, nawet najmniejsza aktywności fizyczna jest korzystna dla zdrowia – mówi dr n. med. Paweł Ambroziak – specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu, specjalista medycyny sportowej z Centrum Medycznego Gamma. – Bardzo ważne jest, by przed rozpoczęciem ćwiczeń upewnić się na konsultacji lekarskiej, że planowany wysiłek jest bezpieczny i nie pogorszy naszego stanu zdrowia. Po uzyskaniu takiej zgody następnym krokiem jest indywidualne zaplanowanie systematycznego, odpowiedniego treningu. 

Aby efektywnie zacząć swoją przygodę z treningami, pamiętaj o podstawowych zasadach:

dr n. med. Paweł Ambroziak
dr n. med. Paweł Ambroziak
specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu, specjalista medycyny sportowej z Centrum Medycznego Gamma

Aby efektywnie zacząć swoją przygodę z treningami, pamiętaj o podstawowych zasadach:

Znajdź w sobie motywację, determinację i zapał do podejmowanego wyzwania.

Określ swój cel. Zastanów się w po co trenujesz? Czy chcesz schudnąć, wyrzeźbić sylwetkę, nabrać masy ciała, a może poprawić kondycję?

Sprawdź swój stan zdrowia. Przed rozpoczęciem treningów warto zrobić sobie badania lekarskie, aby upewnić się, że nie ma żadnych przeciwwskazań do wykonywania wysiłku fizycznego.

Wybierz siłownię blisko domu. Najlepiej, żeby znajdowała się ona na trasie praca - dom. Dlaczego to istotne? Wiele razy spotka cię pokusa, aby ominąć trening, bo nie będzie Ci się chciało specjalnie wychodzić na siłownię. Jeśli będzie to obiekt, który mijasz w drodze z pracy do domu - nie będzie wymówki. Bardzo często siłownie proponują jedno wejście za darmo. Dzięki temu możesz sprawdzić kluby w twojej okolicy i wybrać ten, który Ci najbardziej odpowiada.

Kup karnet. Nie kupuj pojedynczych wejść. Bądź zdecydowany i podejmij wyzwanie długoterminowe. Pieniądze wydane na karnet będą Cię dodatkowo motywowały do regularnej obecności na treningu.

​Zabierz ze sobą:

  • strój do ćwiczeń – „oddychający” i nie krępujący ruchów;
  • buty sportowe – wygodne i na płaskiej podeszwie, odpowiednio dopasowane do Twojego typu treningu.  Buty sportowe są niezwykle ważne, ponieważ zapewniają ochronę całego ciała, dają wsparcie i zapobiegają kontuzjom, amortyzują wyskoki;
  • wodę lub napój izotoniczny – Twoje ciało musi być dobrze nawodnione, picie wody przyczynia się do lepszej pracy mięśni i zapobiega ich zakwaszaniu;
  • ręcznik – jeśli podczas ćwiczeń korzystasz z maty, ławki lub maszyn do ćwiczeń, ze względów higienicznych zawsze kładź na nich ręcznik;
  • rękawiczki – przydadzą się osobom, które wykonują trening siłowy - dzięki nim unikniesz odcisków;
  • żel pod prysznic, klapki i ręcznik;
  • przekąskę – po treningu zgłodniejesz, więc jeśli po nie wracasz po nim do domu zabierz ze sobą np. banana lub jogurt.

Skorzystaj z pomocy trenera. Podczas pierwszej wizyty na siłowni możesz jeszcze nie wiedzieć, jak powinien wyglądać Twój trening, co gdzie jest i jak działa. Nie przejmuj się tym, w większości klubów jest dyżurny trener personalny, który z chęcią Ci pomoże. Przeprowadzi  z Tobą wywiad zdrowotny, pokaże jak ćwiczyć, zaprezentuje jak działają maszyny oraz opowie o technice i zagrożeniach, tak żebyś podczas treningu nie zrobił sobie krzywdy. Dodatkowo na koniec spotkania otrzymasz spersonalizowany plan treningowy na cały miesiąc. 

Unikaj błędów poczatkujących. Ćwicz zawsze na swoim poziomie zaawansowania. Nic nie zyskasz, narzucając sobie zbyt duży rygor treningowy. Ćwiczenia na zbyt wysokim poziomie - czyli za długo, za dużo i za często to trzy największe i niestety dość powszechne błędy treningowe, które mogą doprowadzić do kontuzji i zniechęcenia, a nawet wykluczyć Cię z ćwiczeń na dłużej.

Jeśli zastosujesz ćwiczenia na swoim poziomie zaawansowania i zaczniesz zdrowo się odżywiać, to Twoje postępy będą optymalne i osiągniesz swój cel w sposób całkowicie bezpieczny.

Dobrze jest również korzystać z zajęć grupowych fitness – mówi Marcin Kołczyński, Trener Calypso Fitness Club – Mamy ich dzisiaj pełen wachlarz – wybierajmy jednak te, które odpowiadają nam intensywnością, poziomem zawansowania i będą sprawiały nam przyjemność. Najlepiej zasięgnąć porady właśnie u trenera na siłowni, który dobierze nam odpowiednie zajęcia. Pamiętajmy, by nie wstydzić się pytać, w końcu nawet prawdziwy mistrz był kiedyś osobą początkującą. Ważnym elementem jest również nawodnienie organizmu, dlatego pamiętajmy by mieć ze sobą wodę i coś zdrowego do zjedzenia po treningu.

Marcin Kołczyński
Marcin Kołczyński
Trener Calypso Fitness Club

Od dawna wiadomo, że aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie i urodę. Dlatego też zacznij już dziś i ćwicz przez cały rok. Satysfakcja i zadowolenie jakie będziesz odczuwać widząc efekty, wynagrodzi Ci trudy treningów i zachęci do dalszych działań.

Powodzenia!

DajemyRadę.pl