menu
DajemyRadę.pl / ABC jazdy przez kałuże

ABC jazdy przez kałuże

Samochód

Wystarczy intensywna burza, by droga w ciągu chwili zamieniła się w rwący potok. Jechać? Stanąć? Oto jest pytanie, bo jazda przez kałuże może okazać się bardzo kosztowna. Dajemy radę, jak jeździć po zalanych ulicach.

​Najlepiej omijać

Najbezpieczniej jest, gdy ominiesz kałuże. Jeśli się nie da, przejeżdżaj przez nie powoli, by ograniczyć ilość wody pompowanej przez koła na zewnątrz — pod pojazd i do wnętrza nadkoli.

Jazda z dużą prędkością nawet przez niewielkie kałuże grozi poślizgiem, bo koła nagle tracą przyczepność. Pod kałużą może też kryć się wyrwa w asfalcie, możesz uszkodzić samochód, gdy nie dostosujesz prędkości do warunków. 

Muzyka na deszczowe dni

Kałuża, a w niej dziura

Jeśli stan nawierzchni był zły, a Ty wjechałeś w wyrwę zalaną wodą i uszkodziłeś/uszkodziłaś koło, staraj się o odszkodowanie od zarządcy drogi. Często oznacza to jednak długą, wieloletnią batalię z finałem w sądzie. Dlatego od razu zadbaj o szczegółową dokumentację z miejsca zdarzenia. Duże znaczenie ma prędkość, z którą jechałeś. Jeśli biegli wykażą, że zbyt szybko, rozwiązanie sprawy nie będzie dla Ciebie korzystne.

Problemem w takich przypadkach jest to, że nie zawsze od razu widać, co się stało. Jeśli uszkodzisz oponę, felgę, zawieszenie w sposób uniemożliwiający dalszą jazdę, wezwij pomoc i zrób zdjęcia jeszcze na miejscu zdarzenia przed odholowaniem samochodu.

Jeśli jednak stwierdzisz uszkodzenie dopiero po jakimś czasie, to trudno Ci będzie udowodnić swoją rację wobec zarządcy drogi. Wówczas pozostaje wyłącznie likwidacja szkody z AC. AC zapewnia Ci ochronę, w zależności od rodzaju ubezpieczenia, jakie wykupiłeś.

Wyrwa w drodze i uszkodzenie koła bądź zawieszenia niestety nie wyczerpują listy potencjalnych zagrożeń związanych z jazdą przez kałuże. 

Co się może zepsuć?

  •  Jeśli wjedziesz w wodę z mocno rozgrzanymi tarczami hamulcowymi, np. po wielokrotnym, mocnym hamowaniu, mogą się one wykrzywić na skutek różnicy temperatur. Tak uszkodzone tarcze trzeba wymienić. Sygnałem ostrzegawczym są drgania kierownicy przy hamowaniu po jeździe przez kałuże.

  • Szybka jazda przez głęboką kałużę grozi połamaniem spoilerów i ​nadkoli, nie mówiąc o pozostawieniu w wodze tablic rejestracyjnych. Napór wody przy dużej prędkości w tym wypadku działa jak wysoki krawężnik.  

  • Głęboka kałuża to ryzyko zalania aparatu zapłonowego. Jeśli silnik zaczyna się dławić po spotkaniu z wodą, to sygnał, że zapłon został zawilgocony lub sparciały kable. Oczywiście, dużo zależy od konstrukcji samochodu. To dotyczy tych modeli, w których przewody i niektóre układy elektroniczne znajdują się na wysokości progów.

  • Możesz też zalać sterownik silnika. Zwłaszcza w starszych samochodach, w których osłony tego typu elementów są często rozszczelnione. Wymiana komputera to koszt kilku tysięcy złotych. 
  • Jazda przez głęboką wodę grozi zalaniem nisko umieszczonych wlotów powietrza, a zaciągnięcie wody przez silnik to poważna naprawa i olbrzymi koszt. Przy rurze wlotu powietrza znajduje się przepływomierz powietrza (przetwornik MAF), jego zalanie nawet niewielką ilością wody również powoduje uszkodzenie i konieczność wymiany.
  • Podobnie w wypadku zalania alternatora — jeśli w Twoim modelu auta znajduje się on nisko, jadąc przez kałużę możesz go uszkodzić. Nawet jeśli masz nowy samochód na gwarancji, nie naprawisz tego w jej ramach. 
  • Duża ilość zimnej wody z głębokiej kałuży może spowodować pęknięcie obudowy turbiny oraz kolektorów wydechowych w silnikach wysokoprężnych VAG, jeśli te elementy są nisko umiejscowione w Twoim modelu auta. Podczas jazdy turbosprężarka bardzo się rozgrzewa i różnica temperatur powoduje uszkodzenie. 

  • Woda zagraża też katalizatorowi, zwłaszcza, jeśli jego obudowa była usunięta lub stara i skorodowana. 

Ubezpieczyciel pokryje koszty naprawy w zależności od wariantu ubezpieczenia AC, które wykupiłeś. Nieodpowiedzialna jazda przez kałuże z nadmierną prędkością to Twoja wina. Jej konsekwencje musisz więc ponosić sam.

Dajemy radę:

Warto wiedzieć, na jakiej wysokości znajdują się poszczególne części samochodu i z tą świadomością podejmować decyzje o jeździe przez wodę. Zapytaj o to przy najbliższej wizycie w warsztacie, będzie Ci łatwiej oszacować ryzyko! 

Jak przejechać przez kałużę?

Mariusz Stuszewski z DTJS Akademia Jazdy Opel podpowiada, jak bezpiecznie jeździć przez kałuże: 

Dariusz Styszewski
Dariusz Styszewski
DTJS Akademia Jazdy Opel

Najlepiej duże kałuże po prostu ominąć. Jeśli się nie da, zwolnij przed wjechaniem w wodę. Znajdź punkty odniesienia, zobacz, jak radzą sobie auta przed Tobą — dokąd sięga im woda. Jeśli woda jest powyżej progów, ryzyko uszkodzenia samochodu wzrasta, zwłaszcza gdy kałuża jest olbrzymia. A takie zdarzają się podczas bardzo intensywnych opadów, kiedy nawet dobry system odwadniania nie nadąża z odprowadzaniem wody. W takiej sytuacji, gdy deszcz ciągle leje, najlepiej zjedź na pobocze, zaczekaj. Jeśli kałuża jest mniejsza, ostrożnie przejeżdżaj trzymając się możliwie blisko środka drogi. Z reguły on położony jest nieco wyżej. Trzymaj wysokie obroty silnika, ale na niskim biegu, tak, żeby silnik nie zgasł.  

Mariusz Stuszewski, DTJS Akademia Jazdy Opel

Dajemy radę:

Po ryzykownej jeździe przez głębokie kałuże osusz samochód — na przykład w nasłonecznionym miejscu. Jeśli coś Cię niepokoi lub chcesz mieć pewność co do sprawności działania auta, jedź na przegląd w fachowym serwisie.

DajemyRadę.pl