menu
DajemyRadę.pl / Po zimie wyślij auto do SPA!

Po zimie wyślij auto do SPA!

Samochód

O czym musisz pomyśleć po zimie, by mieć sprawny i zadbany samochód?

Zima potrafi wyrządzić samochodowi sporo szkód. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka ich nie widać, nie bagatelizuj tego. Wiosną auto wymaga dodatkowej pielęgnacji!

W pierwszej kolejności zadbaj o dokładne zmycie wszelkich zimowych śladów zarówno z nadwozia, jak i podwozia, nawet jeżeli zima była łagodna. Oczywiście możesz ograniczyć się do wymiany opon, ale nie zdziw się potem, że rdza zżera karoserię, gumy parcieją, a w kabinie zaczyna śmierdzieć. 

Dokładne mycie

Najważniejsza rzecz to usunięcie piasku, błota soli z powierzchni lakieru. Jeśli korzystasz z myjni automatycznej, zrezygnuj z woskowania. Drobinki piasku mogą rysować lakier. Poza tym nie zobaczysz wszystkich ewentualnych uszkodzeń, które trzeba zabezpieczyć wcześniej. Po zimie lepiej wetrzeć wosk ręcznie.

Mycie podwozia i nadkoli

Zwykły program w myjni automatycznej nie wystarczy, by dokładnie umyć podwozie i nadkola. Skorzystać z myjni ręcznej. Najwięcej szkód wyrządza sól pozostawiona w niedostępnych miejscach.

Zabezpieczanie felg

Wyczyść felgi specjalnym preparatem. Jeśli chcesz zrobić to sam, bądź ostrożny i uważnie przeczytaj instrukcję! Są to środki żrące i niebezpieczne dla innych części samochodu. Felgi można umyć przy okazji wymiany opon.

10%

kierowców nie zmienia opon na letnie i zimowe

Dajemy radę:

Pobieżne mycie nie wystarczy, by ochronić karoserię przed rdzą. Korozja postępuje bardzo szybko, niszcząc coraz większe powierzchnie. Sprzyja jej błoto, sól i środki chemiczne, którymi zimą posypuje się jezdnie.

Usuwanie uszkodzeń lakieru

Wszelkie uszkodzenia lakieru, rysy, odpryski, których pod brudem nie było widać, trzeba usunąć. Nie zawsze oznacza to wizytę u lakiernika, możesz spróbować samodzielnie. Wymaga to cierpliwości, ale na pewno będzie taniej. Czy lepiej? O tym musisz zdecydować sam. Proces czyszczenia i zabezpieczania lakieru trwa od kilku do kilkudziesięciu godzin, bo zaprawki muszą wyschnąć. Płytkie rysy można usunąć specjalnymi mleczkami lub pastami koloryzującymi

Zawieszenie 

Wyrwy i szczeliny w jezdni, ukryte pod śniegiem, wodą lub błotem, mogą być przyczyną awarii. Jeśli więc zdarzyło Ci się wjechać np. w kałużę, która okazała się dość głęboką dziurą w asfalcie, sprawdź stan zawieszenia. W warsztatach służą do tego specjalne przyrządy. Z amortyzatorów może wyciekać olej, który pod wpływem mrozu gęstnieje, a amortyzatory się rozszczelniają. Wówczas trzeba je wymienić. Robisz to parami na jednej osi.

Zadbaj o wnętrze!

Elementy gumowe oraz tkaniny również wymagają wiosennej pielęgnacji. Czyszczenie wnętrza jest dość czasochłonne. Dokładnie odkurz lub usuń naniesione błoto i sól. Sprawdź stan filtra kabinowego. To istotne dla Twojego zdrowia oraz jakości jazdy, zwłaszcza gdy cierpisz na astmę lub alergie.

Obejrzyj uszczelki przy drzwiach i zabezpiecz je przy pomocy specjalnych preparatów silikonowych. Jeśli wycieraczki zostawiają smugi to znak, że guma nie wytrzymała zimy i nadają się do wymiany. Zrób to koniecznie, bo dobra widoczność to podstawa.

Na koniec wymiana opon

Sprawdź stan opon. Jeśli trzeba kupić nowe, nie czekaj. Letnie zakładaj, gdy średnia temperatura powietrza przekracza 7 stopni Celsjusza. Zimówki nie nadają się do jazdy, gdy robi się ciepło. Użyta do ich produkcji guma powoduje, że na rozgrzanej powierzchni niebezpiecznie wydłuża się droga hamowania. 

Dajemy radę:

Przy zakupie nowych lub używanych opon sprawdź ich datę produkcji, stan oraz sposób magazynowania. Opony niewłaściwie przechowywane lub starsze niż 2–3 lata, mimo zachęcającej ceny, mogą się na niewiele zdać. Przed schowaniem zimowych, opłucz je z soli i błota.

DajemyRadę.pl